Pass på trykket

I Europa kjører nesten 80 prosent av alle bilførere med feil lufttrykk i dekkene, og blant svenske bilister vet ikke to av tre når de sist sjekket dekktrykket. Det er liten grunn til å tro at det er noe bedre i Norge.

Sist oppdatert
Mens bilene blir stadig mer avanserte, er dekktrykket fortsatt noe vi må passe på selv.

Men hvorfor er dette så viktig?

400 kroner spart

Rett dekktrykk gir deg ikke bare de kjøreegenskapene bilen skal ha, men det forhindrer også at dekkene slites feil. Samtidig senker rett lufttrykk forbruket, fordi rullemotstanden i dekket blir riktig. Skuler vi igjen til Sverige, ville hver bilist i gjennomsnitt ha spart 400 kroner i året i reduserte drivstoffutgifter om alle hadde kjørt med korrekt dekktrykk.

En gang i måneden

En god tommelfingerregel er så sjekke trykket en gang i måneden.

Det beste er å bruke kalibrerte målere. De finnes hos dekkverksteder og hos enkelte bensinstasjoner. Løse målere gir også en god pekepinn, men ofte viser de for lite - og det er ikke noen forskjell på om du bruker en fancy digital måler eller en enkel analog.

Kalde dekk

Når du skal måle trykket i dekkene er det viktig at dekkene er kalde. Grunnen til det er at varm luft utvider seg og at man dermed ikke vil få en korrekt måling fordi luftens ekspansjon vil føre til at trykket blir høyere enn hva det faktisk er. Dekk med for mye luft påvirker ikke bare kjøreegenskapene, men reduserer også komforten i bilen - samtidig som dekkene slites feil.

Har du en kompressor i garasjen kan du fint bruke den til å måle dekktrykket - og til å etterfylle luft med. Men pass på at den har montert en vannutskiller. Slike er rimelige og kan skaffes i de fleste butikker der man selger jernvare og kompressorer.

Denne saken ble første gang publisert 03/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også