Nytt bilbelte gir mindre skader

En ny type sikkerhetsbelte reduserer kreftene som barn blir utsatt for ved kollisjon.

Sist oppdatert
Det er det svenske firmaet Autoliv som har utviklet bilbeltet. Hensikten er å sterkt redusere de kreftene som sikkerhetsbeltet overfører til passasjerene, slik at eventuelle skader blir mindre eller unngås helt.

Den helt mekaniske løsningen stiller inn kraften individuelt til hver passasjer, etter hvor alvorlig sammenstøtet er. Beltet slipper opp kraften med korte mellomrom, slik at bremsingen blir mer gradvis. Systemet bruker ingen sensorer eller elektronikk.

Et fjærbelastet tannhjul inne i rullen til sikkerhetsbeltet har mange tenner på begge sider, og ved en rotasjon haker de seg fast og bremser beltet. Jo raskere beltet trekkes ut av rullen, desto mer motstand gir tannhjulet.

Dette skal først og fremst redusere belastningen på barn, men vil også gi bedre beskyttelse av voksne passasjerer.

Ved å kombinere kraftbegrensning med at beltet strekkes på forhånd, kan kreftene som virker på brystkassen begrenses ved en krasj, mener Autoliv. Det skal i sin tur føre til mindre belastning på nakken.

Hittil har denne typen av kraftbegrensning vært rettet mot større passasjerer, som trenger mer begrensende kraft enn barn i kollisjoner. Men denne høyere kraften har vist seg å ha uheldig virking på barn.

Forbedringer av kollisjonsputer og sikkerhetsbelter, sammen med forbedrede biler, har over tid redusert dødeligheten ved bilulykker. Men studier viser at baksetepassasjerer, særlig barn mellom fire og 12 år, ikke har hatt like stor nytte av fremskrittene som er gjort innen sikkerhet.

Etter Autolivs mening skal denne nye typen sikkerhetsbelte kunne hjelpe bilprodusentene til å få bedre resultat i krasjtestene som utføres av Euro NCAP og US NCAP.

- I gjennomsnitt leverer vi to sikkerhetsbelter til hver bil som produseres i verden. Vi tror at denne nye belterullen vil medvirke til at vi ytterligere styrker vår stilling, sier konsernsjef Jan Carlson i en pressemelding.

http://youtu.be/swZT3hRQMWQ

Denne saken ble første gang publisert 12/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også