Humpene lader batteriet

En ny type fjæring lagrer overskuddsenergien som skapes når fjæringen jobber.

Sist oppdatert
Hver gang du gasser, bremser, svinger eller kjører på ujevnt underlag må bilens fjæring jobbe, og da skapes det overskuddsenergi som hittil bare har gått tapt.

Men det tyske firmaet ZF utvikler nå et nytt fjæringssystem som lagrer bevegelsesenergien som skapes når fjæringen jobber. Denne energien blir så tilført bilens elektriske system, melder bladet Wired..

Tanken er å spare drivstoff ved at en mindre del av motorens krefter går med til å drive de elektriske komponentene i bilen. Dessuten vil et slikt system kunne lade batteriet i hybrider og elbiler, etter samme prinsipp som gjenvinning av bremseenergi, en teknologi som allerede finnes i flere bilmodeller på markedet.

Systemet kalles Genshock, og utvikles i samarbeid med amerikanske Levant Power. Nøyaktig hvor effektivt det er vil ikke ZF avsløre, men studenter ved det amerikanske universitetet MIT har utviklet et lignende system. Resultatet ble at det genererte nok energi til at det helt kunne erstatte dynamoen i bilen. Desto dårligere veien er, desto mer energi utvikler systemet.

Systemet består av en liten enhet som monteres på hver enkelt støtdemper. Den inneholder en kontrollenhet, en elektrohydraulisk pumpe og en elektrisk motor. Når føreren gasser, bremser, svinger eller kjører på ujevn vei, forandres trykket i demperne, og Genshock omdanner dette til strøm.

Fordi hver støtdemper kan kontrolleres enkeltvis, kan systemet også presse mer væske inn i demperne for å heve eller senke bilen. Dermed kan biljekkens tid være slutt.

Hvis ZF klarer å overbevise bilprodusentene om å delfinansierer prosjektet, kan det smarte støtdemperne være på markedet om noen år.

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også