Her er neste BMW X5

For første gang vil BMW tilby en versjon med bakhjulsdrift i klassen for eksklusive SUV-er.

Sist oppdatert
I god tid før den skal presenteres på bilutstillingen i Frankfurt har BMW vist bildene av neste X5. Dette blir tredje generasjon av modellen, som skal konkurrere med skarpe rivaler som Mercedes ML, Porsche Cayenne og Audi Q7. Denne gangen er fokuset satt sterkere på økonomisk drift, og bilen skal nå tilbys med blant annet firesylindrede motorer. Det er et svar på den strategien Mercedes innførte i sin nyeste generasjon av ML. Men BMW er først med å tilby versjoner med ren bakhjulsdrift i dette segmentet.

Som vanlig for nye generasjoner har denne X5-en vokst i alle retninger. Den er 3,2 cm høyere enn forrige utgave, 5 mm bredere og 1,4 cm høyere. Samtidig har den blitt opptil 90 kg lettere.

Utseendemessig er den nye bilen lett gjenkjennelig som en X5, men i fronten har den nå fått mange av trekkene vi kjenner fra både 3-serien og den nylig oppfriskede 5-serien. Baklysene har på sin side klare trekk av X3.

Innvendig er sittestillingen forhøyet, samtidig som dashbordet er senket. Det skal gi bedre oversikt. Bagasjerommet er oppgitt å romme 650 liter last, og kan utvides til å håndtere 1870 liter.

Til å begynne med blir det tre motorer å velge mellom til X5, hvorav den ene er en bensinmotor med åtte sylindere, to turboer og 450 hk. To dieselmotorer med henholdsvis 258 og 381 hk blir også tilgjengelige fra start, mens det senere kommer til blant annet en firesylindret dieselmotor med 218 hk. Noen hybridversjon er ikke varslet.

- Vi har gode forbrukstall med dieselmotorer, sier BMWs utviklingssjef Herbert Diess til auto motor og sport. - Etter min mening er dette med god margin den mest effektive motortypen til store SUV-er. Men jeg går ut fra at vi på lengre sikt kommer til å lansere ladehybrider i alle modellrekkene våre, med tanke på strengere krav til CO2-utslipp.

Den nye X5-en skal lanseres i september, og de første bilene kommer på veien fra november. Trolig vil grunnprisen i Norge bli lavere enn de 895 200 kronene som den nåværende modellen begynner på, ettersom det lavere utslippet vil gi lavere utgifter.

Denne saken ble første gang publisert 30/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også