Elbiler redder lommeboka, ikke verden

Nissan skal endre sin markedsføring av elbilen Leaf. Det er ikke lengre miljøhensyn som er viktige. Nå er det lommeboka som skal selge elbilen. Og det er Tesla som viser veien.

Sist oppdatert
Leter du etter de gode tilbudene? I så fall er du i godt selskap om vi skal tro på erfaringer fra USA.

For der markedsføres både Chevrolet Volt og Tesla Model S som sparebøsser, med fokus på lave driftskostnader. Miljøaspektet som bilene gir nevnes knapt. Det selger nemlig ikke.

Les også: Palin slakter elbiler

Det var ikke Nissan enige i. Når de lanserte Leaf kommuniserte de fordelen med å ha en bil som ikke belastet miljøet. I følge Nissan var det et godt salgsargument å spille på at Leaf var med på å redde verden.

I dag har vi fasiten, og for Nissan er det dyster lesning. For om vi holder Norge utenfor, der Leaf selger det man kan få fatt i, har salget ellers vært vanskelig. De globale salgsmålene er ikke nådd, selv om Leaf selger mer enn noen annen elbil på markedet totalt sett. For Tesla Model S har salget derimot gått svært bra, og i det første kvartalet ble det solgt 4750 Model S i USA. Det er drøyt 1000 biler mer enn hva Nissan solgte av Leaf, selv om Teslaen koster det dobbelte av Nissans bil.

Les også: Elbiler kan bli dyrt

Og forklaringen ligger i lommeboka. For mens Nissan markedsfører Leaf som en miljøbil, markedsføres Teslaen som en bil som redder lommeboka. Den markedsføres som en 500-dollars bil - det vil si en bil som det koster 500 dollar å eie i måneden når staten har betalt ut sin støtte. For en luksusbil er det svært billig.

Når Nissan nå lanserer sin oppdaterte Leaf i USA har de lagt miljøretorikken på hylla og funnet frem lommeboka. Dermed følger de Tesla i et håp om å bygge salget ytterligere.

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også