Den nye undersøkelsen viser at bilførere som bruker fartsholder og hastighetsbegrenser når de kjører oftere blir søvnige når veien er tom, og har betydelig lengre reaksjonstid når trafikken blir tettere.

Undersøkelsen fra stiftelsen Vinci Autoroutes ble gjennomført med 90 bilførere i tre aldersgrupper. De satt i en kjøresimulator over en periode på tre dager, og ble observert med utstyr som målte hjerneaktivitet og øyebevegelser mens de kjørte 120 km i ett strekk tre ganger.

På denne simulerte kjøreturen møtte de situasjoner som veiarbeid, fartskontroll, bussulykker og bommer på bomveier.

Med cruisekontrollen slått på, der bilen automatisk holder samme fart til man bremser, bremset førerne stadig senere når de møtte på noe uventet. Mot slutten av den kunstige kjøreturen ventet førerne 85 meter lengre med å bremse enn uten denne fartsholderen aktivert.

Alle førerne ble søvnige og fikk lengre reaksjonstider når de brukte cruisekontroll og fartsbegrenseren i bilen, men det var de yngste førerne (18 til 30 år) som ble mest påvirket.

Deltagerne ble bedt om å vurdere sin egen årvåkenhet hvert 15. minutt, og etter bare 30 minutter sank det selvrapporterte oppmerksomhetsnivået i gjennomsnitt fra "ganske våken" til "hverken våken eller sovende". De elektroniske målingene viste også at både hjerneaktivitet og øyebevegelser ble langsommere etter forholdsvis kort tid med cruisekontrollen aktivert.

André Dufour, som gjennomførte studien ved Universitetet i Strasbourg, sier i en pressemelding at fartsholdere og hastighetsbegrensere kan hjelpe førere med å holde fartsgrenser, men at de må brukes fornuftig.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!