Hyundai gir best garantier

Det er store forskjeller på hva slags garantier bilimportørene gir, viser en oversikt fra Forbrukerrådet.

Sist oppdatert
Hva slags garantier du får bør være en viktig del av beslutningen for hva slags ny bil du skal kjøpe, og Forbrukerrådet har satt opp en omfattende oversikt over hva slags garantier de ulike merkene gir. Garantiene er rangert etter hvor forbrukervennlige de er, etter Forbrukerrådets mening.

Det er de koreanske merkene Hyundai og Kia som skiller seg mest ut i positiv retning. Hyundai gir en garanti på sju år eller 200 000 km kjørelengde, mens Kia også har sju år, men 150 000 km kjørelengde.

På den andre siden av skalaen er det Citroën, Mercedes og Suzuki som gir de minst forbrukervennlige vilkårene. Disse merkene gir en garanti på fem år eller 100 000 km kjørelengde, noe som også gjelder de fleste andre merkene. Men disse tre har øvrige garantibetingelser som Forbrukerrådet ikke oppfatter som forbrukervennlige.

En garanti skal gi kjøperen bedre rettigheter enn den lovfestede reklamasjonsretten. - Men garantiheftene er vanskelige å orientere seg i, og det er alvorlig. Når jeg ikke forstår rettighetene mine, er det også dårligere sjanse for at jeg benytter meg av dem, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Denne saken ble første gang publisert 23/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også