Det er ingen hemmelighet at Volkswagen har hatt problemer med DSG-girkassene sine. Denne våren ble 400 000 biler tilbakekalt i Kina og 91 000 i Japan. Mange taxiførere i Sverige har også klaget over girkassen, særlig den sjutrinns versjonen i gassbilene.

Ifølge nye rykter som sirkulerer på bilutstillingen i Frankfurt har den japanske girkasseprodusenten Aisin fått en kjempeordre fra Volkswagen-gruppen på én million girkasser. Detaljene om dette er ikke kjent, men med tanke på omfanget er det lett å tenke seg at VW har bestemt seg for å erstatte DSG-girkassene med mer driftssikre automatkasser fra Aisin, i hvert fall på enkelte modeller.

For å styrke tilliten blant kinesiske kunder har VW forlenget garantien på de bilmodellene som har DSG fra fire år til ti år. Men i Kina selges også en lokalt produsert VW Golf med sekstrinns girkasse fra Aisin, ifølge VW på grunn av kapasitetsproblemer.

Aisin jobber nå under høytrykk med den nye ordren, som innebærer at man må investere i produksjon for å øke kapasiteten.

Japanske Aisin har vært verdens største produsent av automatgirkasser i en tid nå, en posisjon som GM Powertrain hadde helt siden 50-tallet. Aisin leverer til nesten alle de store bilprodusentene, og innen VW-gruppen har man for eksempel brukt Aisin-kasser til større modeller med høyt dreiemoment (Touareg og Amarok, Porsche Cayenne og Audi Q7 har Aisins åttetrinns OC8).

Den åttetrinns automatkassen som Volvo innfører i sitt sortiment, sammen med de nye DrivE-motorene, kommer også fra Japan. Denne girkassen fra Aisin har et svært kompakt format, og er av dobbelclutchtypen (som VWs DSG).

Automatgirkasser er dyre å utvikle, og blant bilprodusentene er det bare Mercedes, GM, Honda og Hyundai som lager sine egne. Andre produsenter kjøper eller lisensproduserer automatkasser fra Aisin, Jatco eller ZF.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!