Audis strategi for de neste modellene er delt i to: e-tron, som står for ladehybrider, og g-tron, som innebærer gassbiler. Ifølge Heinz Hollerweger, Audis utviklingssjef, er det en naturlig oppdeling der de to "tron-beina" kompletterer hverandre.

- Med vårt elektriske program, e-tron, tar vi tak i problemene med lokale utslipp ved å gi mulighet til å kjøre på ren elektrisk drift på korte strekninger i bypendling. Satsingen på gassbiler, g-tron, viser hvordan vi kan krympe utslippene på lange turer.

Både e-tron og g-tron skal løpe parallelt, og vi får nok ikke se en gassbil som ladehybrid.

- Det er selvsagt noe vi tenker på, men i dag er det ikke mulig. Det er ikke plass nok i bilene til både store hybridbatterier og gasstanker.

Noen rendyrket elbil kommer vi ikke til å få se fra Audi.

- Innen konsernet kommer det elbiler - her i Frankfurt har VW e-Up og e-Golf. Men vi skal ikke tilby noen elbil.

Hybridteknikk skal brukes for å tilby mer effekt til kraftige modeller, som i Audis konseptbil Sport Quattro. Men å bruke elektromotorer til downsizing, og droppe de store V8-motorene, er ikke aktuelt.

Dermed gjør Audi det motsatte av Volvo, som vraker de fem- og sekssylindrede bilene til fordel for små firesylindrede motorer, delvis kombinert med elektromotorer.

- Audi kommer ikke til å slutte med V8-motoren. Selve effekttallet er ikke alt. Å velge en V8-er dreier seg like mye om følelse og kjørbarhet. Det kan en mindre motor aldri erstatte.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!