Hvis ikke du har en Hyundai ennå, kan det fort blir forandring på det. Det koreanske merket er nemlig på offensiven, og har økt med ti prosent på det europeiske markedet de siste årene. Markedsandelen har økt fra 2,6 til 3,4 prosent, og i årets første måneder var andelen oppe i 3,5 prosent.

Men det er bare begynnelsen. På bilutstillingen i Frankfurt har Hyundai avslørt at de skal komme med 22 nye bilmodeller de neste fire årene. Mange av de nye modellene kommer til å være erstattere til dagens Hyundai-flora, som den i10 som ble vist frem i går. Det kommer også mye nytt, blant annet den kompakte SUV-en som mangler i dagens modellrekke. Den kommer trolig i 2016.

Hyundais offensive modellstrategi er viktig for at produsenten skal kunne holde fart i nybilsalget. De store fremgangene merket har hatt i Europa kommer for en stor del av at mange land har tilbudt høy vrakpant, slik at mange har kunnet kjøpe nye småbiler. Omtrent tre fjerdedeler av de Hyundaiene som ruller på europeiske veier er under sju år gamle.

- Vår utfordring er å beholde kundene som i dag kjører Hyundai når det er på tide for dem å kjøpe ny bil, og å forbedre relasjonene med dem er hovedmålet vårt i Europa, sier Hyundais Europa-sjef Allen Rushforth i en pressemelding.

Rushforth har stor tiltro til den kommende i10, som skal tilby en attraktiv liten kompaktbil til prisen av en småbil. Han tror at nettopp dette segmentet av småbiler kommer til å vokse til hele 25 prosent av bilmarkedet før år 2016. Allerede neste år har Hyundai tenkt å selge 74 000 i10 på det europeiske markedet. Det er et høyt tall, men kanskje ikke helt urealistisk, med tanke på at det er solgt 450 000 i10 frem til i dag i Europa.

i10 skal bygges i Hyundais fabrikk i tyrkiske Izmit, der firmaet har pumpet inn 475 milliarder dollar for å øke kapasiteten med 60 prosent. Nå skal det lages 200 000 biler per år i denne fabrikken.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!