Den 1. juli ble vrakpanten på biler økt til 3000 kroner, mens vrakpantavgiften på nye biler økte fra 2000 til 2400 kroner.

Det har gitt seg utslag i at mange bilimportører i det stille har satt opp nybilprisene med 400 kroner.

Som et tilfeldig valgt eksempel har startprisen på en Honda Accord gått opp fra 423 000 kroner til 423 400 kroner fra januar til august, mens en Toyota Prius har gått opp fra 278 900 kroner til 279 300. En Volvo V40 CC har gått opp fra 291 900 kroner til 292 300.

Men prispåslaget lar seg ikke avlese like lett i prislistene fra alle merkene.

- Enkelte importører har tydeligvis latt være å øke bilprisen, men har heller økt prisen på noe utstyr, sier Jan Petter Røssevold hos Opplysningsrådet for veitrafikken.

Siden 2011 har vrakpanten økt med 500 kroner årlig, etter at den lå på 1500 kroner i mange år.

Vrakpantavgiften er lavere enn vrakpanten fordi det hvert år registreres flere nye biler enn det vrakes gamle biler.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!