Dette blir i praksis etterfølgeren til Golf Plus, men skal nå hete Sportsvan. Ifølge Volkswagen er Sportsvan en konseptbil, men bilen på bildene ser ut til å være helt produksjonsklar. Den kommer i salg i 2014, og skal passe for dem som vil ha en praktisk Golf, men som ikke vil velge stasjonsvogna.

Flere smarte detaljer skal få bilkjøpere til å velge fleksibilen Sportsvan i stedet for en vanlig Golf eller en Golf stasjonsvogn.

For det første har den et baksete som kan skyves 18 cm i lengderetning, slik at man kan prioritere beinplass i baksetet eller større bagasjeplass etter eget forgodtbefinnende. Dessuten er sittestillingen høyere, og sammen med større glassflater gir det bedre oversikt i trafikken. Volkswagen lover at personer på 1,90 meters høyde skal kunne sitte godt i baksetet.

Bagasjeplassen i Sportsvan er oppgitt til 585 liter med baksetet opp, mens den øker til 1512 liter med baksetet felt ned. Samme tall for Golf stasjonsvogn er henholdsvis 605 og 1620 liter.

Sammenlignet med den vanlige femdørsversjonen får Golf Sportsvan fem cm lenger akselavstand. Sportsvan blir 8,3 cm lenger og 12,6 cm høyere enn en vanlig Golf.

Motorene skal hentes rett fra den vanlige Golf-versjonen, og det innebærer bensinmotorer fra 85 til 150 hk og diesler på 110-150 hk. Alle disse, med unntak av den minste bensinmotoren, skal kunne leveres med automatgirkassen DSG.

Med en dieselmotor på 110 hk skal Golf Sportsvan være den gjerrigste bilen i segmentet for kompakte fleksibiler, med et oppgitt forbruk på 0,37 liter per mil.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!