Den sekssylindrede turbodieselen i Porsche Panamera er helt nykonstruert. Sylindervolumet er fortsatt tre liter, og også V-formen er beholdt. Men turboladeren er nå vannkjølt, og kan pumpe drivgassene inn i brennkamrene med 3,0 bar.

Det innebærer blant annet at den nye V6-eren i Panamera Diesel kan vise til 300 hk og 650 Nm fra 1750 o/min. Den gamle dieselen kunne tilby 250 hk og 550 Nm.

Med den nye dieselen under panseret skal den store Porschen kunne akselerere fra stillestående til 100 km/t på seks sekunder. Toppfarten er angitt til 259 km/t. Kombinert med en åttetrinns automat med forkortede trinn skal snittforbruket ligge på 0,64 liter per mil.

Maksimal tilhengervekt skal være 2600 kg.

Kjøredynamikksystemet PTV Plus skal sørge for større veigrep og mer smidighet, stabilitet og styrepresisjon. Det har til sin disposisjon en elektronisk styrt og fullt variabel diffsperre på bakakselen og individuelle bremseinngrep til bakhjulene. Dessuten er stabilisatorene på begge akslene hardere satt opp.

Den nymotoriserte Panamera Diesel skal erstatte dagens 250-hester fra januar neste år.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!