Volvos nye designlinje

Utstillingsbilen Concept Coupé viser hvordan biler fra Volvo skal se ut i tiden som kommer.

Sist oppdatert
Etter flere halvhemmelige visninger og kryptiske bilder har Volvo til slutt vist frem sin nye Concept Coupé. Den neste XC90 kommer ikke før neste år, og derfor trengte svenskene noe nytt å stille ut på bilutstillingen i Frankfurt.

Med denne konseptbilen vil Volvo vise hva vi kan vente oss i årene som kommer. Mange av designtrekkene skal også dukke opp på fremtidige modeller, blant annet på neste utgave av familiestasjonsvogna V70. Den skal lanseres etter XC90.

Concept Coupé er en slank og ganske kompakt bil. Den måler 4,5 meter i lengden, noe som er 20 cm kortere enn for eksempel Mercedes E-klasse coupé. Men formgivningen spiller oss et puss, for på bilder virker Volvoen stor.

- Volvo var allerede i sterk forandring da jeg begynte her i 2012, og vi har fokusert på å skape en ny tolkning av designspråket, sier designsjef Thomas Ingenlath i en pressemelding.

Det er ikke bare designen Volvo vil vise frem med denne konseptbilen. Teknikken under panseret kalles SPA, og er Volvos nye plattform av moduler som skal ligge til grunn for alle nye modeller. Her inngår også Volvos nye motorer.

Utseendet gir en del vibber av sportsbilen P1800 fra 1960-tallet. Designsjef Ingenlath, som tidligere jobbet for blant andre Audi og VW, kaller den store grillen "flytende", og Volvos jernsymbol er gjort større.

Når det gjelder teknikk og motorer er Volvos talsmenn hemmelighetsfulle, for i denne omgangen er det design som står i sentrum. Men de avslører i hvert fall at den tverrstilte, firesylindrede bensinmotoren er montert langt nede i motorrommet. Den driver forhjulene, og sammen med en elektromotor som driver bakhjulene blir effekten rundt 400 hk totalt. Dreiemomentet skal ligge over 600 Nm. Denne Volvoen er altså en ladehybrid som kan kobles til en stikkontakt for å lades opp.

Interiøret pleier å være i overkant futuristisk på konseptbiler, men her har Volvo likevel klart å holde seg på et ganske konkret nivå. De digitale instrumentene har fått en oppdatering, og et head up-display viser viktig informasjon i frontruta.

Interiøret er holdt i en stram, skandinavisk stil. - Siden Volvo er det eneste gjenværende bilmerket i Sverige, er vi også den eneste bilprodusenten som kan skape original skandinavisk design, sier Ingenlath.

Denne saken ble første gang publisert 29/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også