Konseptbiler brukes til å vise hvordan en produsent tenker seg fremtidige biler i grove trekk, og forandrer seg ofte mye fra utstillingsbil til ferdig for serieproduksjon. Men Ford S-Max Concept har så få merkelige detaljer at den i praksis er svært nær det som blir neste S-Max som du vil kunne se i butikkene neste år.

På bildene er det lett å se at den neste S-Max ikke blir noen revolusjon i design. Knekken rundt C-stolpen er fortsatt på plass, og profilen er velkjent. Men Fords nye grill er på plass, og den er klart "inspirert" av fronten til de eksklusive sportsbilene fra britiske Aston Martin.

Ford har fått en del kritikk for at Focus og C-Max er overdesignet, med for mange linjer og karosseribretter. Men S-Max Concept er litt strammere i de store linjene, samtidig som den har mange nøye utviklede smådetaljer.

Konseptbilen har et baksete med tre separate seter, der det midtre felles ned i gulvet. Bilen skal også ha enda et baksete med plass til to barn helt bakerst. Disse sitteplassene skal kunne felles ned i gulvet, men de synes dårlig på de bildene Ford har vist.

Ford S-Max Concept skal vises frem på bilutstillingen i Frankfurt. Den får blant annet en ny skjerm i midtkonsollen, Dual View Display, som skal kunne vise frem to bilder samtidig - et til føreren og et annet til sidepassasjeren. Dette er en teknologi som er utviklet av en av Fords underleverandører, og som vi nok snart får se i andre Ford-modeller.

Ford Sync og MyFord Touch utvikles videre, og via AppLink skal apper på førerens smarttelefon kunne styres via Fords multimediasystem. Trådløst nettverk inngår også.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!