Tiden går fort når man har det gøy, og Opel Insignia har kommet halvveis i livet. Da passer det bra med en ansiktsløftning. Det var bare én versjon av Insignia som ventet på sin tur til en liten oppfriskning, nemlig sportsmodellen OPC. På utsiden er forandringene forsiktige, og omfatter en litt endret grill og en hekk som nå har de samme formene som de øvrige variantene av Insignia også fikk ved sine nylige ansiktsløftninger.

Drivlinjen er den samme som før, og den 2,8-liters V6-motoren gir fortsatt 325 hk og et maksimalt dreiemoment på 435 Nm. I sedanmodellen er det nok til å akselerere fra null til 100 km/t på seks sekunder, eller 6,3 hvis man har kjøpt stasjonsvogna.

Opel har valgt en frivillig toppfartssperre ved 250 km/t, men uten den kommer sedanen opp i 270 km/t og stasjonsvogna 265 km/t. Opel har tidligere tilbudt OPC Unlimited uten en toppfartssperre, og vi går ut fra at det valget fortsatt består. Men uavhengige tester viser at det skal en lang slette til før man passerer 250 km/t.

I tillegg til de små utvendige endringene og det oppgraderte interiøret med nytt infotainmentsystem er det chassiset som er egnet mest oppmerksomhet i OPC: Opels ingeniører har fikset litt på hjulopphenget bak, og 60 prosent av komponentene skal være nye. Dette skal gi bedre veigrep, men også mindre støy og vibrasjoner, hevder Opel.

Det nye infotainmentsystemet med åttetomsskjerm viser informasjon som kan interessere en OPC-fører. Der kan man avlese blant annet oljetrykk, oljetemperatur, batterispenning, bremsekraft og g-krefter.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!