På bilutstillingen i Frankfurt vil BMW vise frem sitt andre forsøk på å lage en SUV-modell med hybriddrift: BMW Concept X5 eDrive. Den skal kunne kjøre tre mil bare på strøm, og skal akselerere fra null til 100 km/t på "under sju sekunder". Bilen på bildet er en konseptbil, men BMW pleier å vise utstillingsbiler som ligner en hel del på den bilen som etter hvert kommer i butikkene.

Dermed vil det kanskje endelig lykkes BMW å lage en SUV med hybriddrift. Den forrige, BMW X6 ActiveHybrid fra 2009, var en ganske ubegripelig modell med en solid prislapp. Den ble en flopp, for ikke engang amerikanerne ville kjøpe en slik bil. Den ble lagt ned to år etter at den kom på markedet.

Men BMW Concept X5 eDrive ser ut til å ha bedre forutsetninger for å lykkes. BMW avslører ikke alle de tekniske detaljene ennå, og kaller for eksempel forbrenningsmotoren bare en "firesylindret TwinPower Turbo". Men bilen er trolig først og fremst tiltenkt USA, noe som bør innebære at den er en toliters bensinturbo.

Elektromotoren er ganske kraftig, og har en toppeffekt på 95 hk. Det skal være nok til at bilen kan kjøre elektrisk i helt opptil 120 km/t. Rekkevidden med bare elektrisk drift skal være tre mil, målt etter EU-normen.

Det offisielle forbrukstallet er 0,38 liter per mil, og følge BMW skal akselerasjon fra stillestående ti 100 km/t ta "under sju sekunder". På papiret er dermed forbruket til Concept X5 eDrive nesten halvert sammenlignet med den nylig presenterte Range Rover Hybrid.

Denne SUV-en har tre kjøremoduser, der man kan velge maks ytelser (både forbrenningsmotor og elektromotor), ren eldrift eller vedlikeholdslading, der forbrenningsmotoren ikke driver bilen, men bare lader batteriet. Uansett drivmetode fordeles kraften gjennom BMWs firehjulsdrift på vanlig måte.

Batteripakken ligger under bagasjerommet, og skal kunne lades opp fra stikkontakten hjemme.

Det er ikke bare Range Rover som er en konkurrent til BMW når det gjelder store firehjulstrekkere med hybriddrift. Særlig Lexus er en veteran på dette området, og neste år kommer det trolig en hybridversjon av Audi A7. Porsche Cayenne S Hybrid har vært på markedet i et par år.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!