Noen ganger går det ikke helt som markedsavdelingen har tenkt seg. Da Toyota lanserte ungdomsmerket Scion i USA, skulle det lokke til seg yngre kunder som ikke var interessert i de vanlige Toyota-modellene som Camry og Corolla. Kia gjorde noe lignende med sin Soul, som ble markedsført med breakdansende hamstere, og da Chevrolet lanserte Sonic, ble den skutt ut av et fly.

Den 53-årige Brian Thrulson, som Wall Street Journal har snakket med, kjøpte en Kia Soul fordi "den er enkel å ta seg inn i og ut av".

Det er nemlig de eldre kjøperne som blir lokket mest av "ungdomsbilene". Wall Street Journal skriver blant annet om 65-årige Leslie Olsen, som har kjøpt en Scion xB: "Den så ikke ut som en typisk bil for eldre. Den så ung ut," sier hun.

Ifølge bilnettstedet Edmunds.com var 42 prosent av dem som kjøpte denne typen bil nær pensjonsalderen. Bare tolv prosent av småbilkjøperne var mellom 18 og 34 år.

En grunn til det er at det finnes flere eldre bilkjøpere enn yngre, og at mange unge bor i storbyer, der behovet for bil ikke er særlig stort. Eldre bilkunder har også bedre økonomi enn yngre.

Wall Street Journal tar også opp et annet eksempel, nemlig Fiat 500. Den markedsføres til yngre kjøpere, og reklamefilmene er fulle av mobiltelefoner og skuespillere i studentalder. Men 37 prosent av Fiat 500-kjøperne i USA er over 55 år, og bare tolv prosent er under 34 år, ifølge Edmunds.com.

"Hvis du spør en ung person om hva en Fiat er, vet de det ikke. Men de eldre kjenner til bilen. Enten har de en, eller så kjenner de noen som har en," sier Richard Foley, salgssjef hos Fiat Lakeside i Michigan, til Wall Street Journal.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!