Dette er strengt tatt ikke den endelige versjonen av M4, men en konseptbil som kalles M4 Concept. Likevel ser den så produksjonsklar ut at den endelige M4 trolig ikke vil skille seg nevneverdig fra bilen på bildet.

Dette blir en skarp konkurrent til blant andre Audi RS 5, som er en coupé med V8-motor på 450 hk. M4 Concept skal først stilles ut på den eksklusive bilutstillingen i Pebble Beach i California. Så blir den trolig å se på bilutstillingen i Frankfurt neste måned.

Det ryktes at den endelige bilen, klar til serieproduksjon, skal få premiere på utstillingen i Detroit i januar neste år. Det betyr at leveransene starter våren og sommeren neste år.

Spionbildene av BMW M4 kom allerede denne våren, og sammenligner vi frontene, er det åpenbare likheter med den konseptbilen som BMW nå viser. Når bilen kommer i produksjon vil den trolig bare skille seg fra denne med noen få detaljer. Den nye lakkfargen heter Aurum Dust, og det gjenstår å se om den blir med helt til samlebåndet.

De iøynefallende luftutslippene bak hjulhusene foran er ikke bare dekorasjon, for de sies å styre luftflyten langs siden av bilen.

Med den nye navneordningen som BMW har innført bytter altså en todørs M3 Coupé navn til M4. De opplysningene som har lekket ut fra BMW forteller om et kraftig vekttap på grunn av flittig bruk av karbonfiber, og kanskje er det spart inn opp mot 100 kg sammenlignet med forgjengeren. Som ventet er taket laget av karbonfiberarmert plast, i likhet med diffusoren bak.

Foreløpig har vi ingen offisielle tekniske opplysninger, men BMW bekrefter at det blir overgang fra V8-motor til en rekkesekser. De ryktene som sirkulerer forteller at en ny versjon av 3,0-sekseren med doble turboer skal gi omtrent 450 hk og 550 Nm. En sjutrinns dobbelclutchgirkasse, i utgangspunktet den samme som i M5 og M6, blir standard. Det er tvilsomt om noen andre enn amerikanerne får noe manuelt alternativ.

Firehjulsdrift var en mulighet da M4 ble skissert, men trimmerne hos BMW M GmbH la ned veto og sa nei. Den får dermed bakhjulsdrift i konkurransen med den firehjulsdrevne Audi RS 5. Konseptbilen på bildene har 20-tomsfelger og de tradisjonelle tvillingeikene, noe vi sikkert får se på seriebilen neste år også.

Regn med null til 100 km/t på omtrent 4,5 sekunder og en frivillig toppfartssperre ved 250 km/t.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!