Kravene til lavere bensinforbruk og EUs nye utslippsnorm Euro 6 medfører at de fleste bilprodusentene må fornye motoralternativene sine. Allerede forrige sommer kunngjorde Opel at de ville fornye hele motorpaletten, og nå begynner de nye drivlinjene å dukke opp i biler som kommer til forhandlerne. Det begynner med den tresylindrede turbomotoren 1,0 SIDI, som debuterer i Opel Adam. Den har 115 hk og en bred dreiemomentkurve.

Men i høst er det også premiere for en ny motor på 1,6 liter, og den skal først tilbys i kabrioleten Cascada. Den bilen skal etter alt å dømme ikke tas inn i Norge, men motoren vil etter hvert spre seg til hele modellprogrammet fra Opel. Dermed vil den nye 1,6 SIDI Turbo snart bli å finne i Astra og Insignia. Og det hadde vært gøy å se den i Corsa og Adam også, men det er kanskje å håpe på for mye?

Den nye motoren yter 200 hk, og kan i korte perioder med overboost levere 300 Nm i dreiemoment. Det skal gi Opel Cascada en toppfart på 235 km/t. De foreløpige forbrukstallene for Cascada er 0,67 liter per mil, med et CO2-utslipp på 158 gram per km.

For å tåle det høye sylindertrykket har Opel valgt å lage motorblokken av støpejern med en høy andel grafitt. Det skal øke hardheten og styrken. Støpejern kan virke gammeldags, men disse materialene gir bra styrke i forhold til vekten, og gir dessuten bedre lyddemping enn aluminium.

Noe som skiller den nye 200-hesteren fra den eksisterende 1,6 Ecotec med 170 hk er at kompresjonen er senket fra 10,5 til 9,5:1.

Frem til 2016 skal Opel introdusere tre helt nye motorfamilier i totalt 23 nye modeller. På motorsiden innebærer det at 80 prosent av alle drivlinjene er erstattet av nye motorer.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!