Det kan være komfortabelt å slippe clutchpedalen og heller la en automatkasse ta hånd om giringen. Men automater koster mer, og de trenger mer service enn en manuell kasse. Dessuten kan det bli veldig dyrt hvis noe i automaten går i stykker.

Bosch har utviklet et nytt system for dem som vil la venstrebeinet hvile, og det kalles eClutch. I stedet for å la kraften fra foten tvinge clutchlamellen fra trykkplaten via et hydraulisk system, jobber eClutch med en elektrisk servo. Bevegelsen i servoen styres av førerens venstrebein, eller han kan la elektronikken ta kontrollen.

Clutchpedalen i eClutch-systemet vil da fungere omtrent på samme måte som gasspedalen i biler med elektronisk styrt gass, som ikke er mekanisk koblet til motoren.

Med eClutch er det mulig å bygge inn flere nye funksjoner i bilen. Ved køkjøring i første og annet gir kan eClutch sette bilen i fri automatisk, og den kan slå av motoren med start/stopp-systemet. Når man flytter foten fra bremsepedalen starter motoren automatisk, og eClutch starter bilen uten rykk eller kveling.

Bosch eClutch gir altså omtrent samme komfortfordeler i tett trafikk som en automatkasse, dessuten med drivstoffsparing via start/stopp-systemet. Ettersom en eClutch erstatter det hydrauliske systemet blir komponentene relativt billige, noe som er viktig i de mindre klassene, der prispresset er sterkt.

Ved landeveiskjøring kan eClutch sette girkassen i fri og stoppe motoren automatisk når bilen ruller mot lavere fart. Også det kan bidra til lavere forbruk.

En tredje fordel er at Bosch eClutch kan være en viktig komponent i hybridmodeller, der man ellers ofte har en form for automatgir. Ved at clutchen styres elektronisk kan forbrenningsmotoren stoppe og strømdriften kobles inn på en smidig og automatisk måte.

Bosch vil ikke avsløre om man har noen kontrakt for levering av eClutch til noen bilprodusent, men vi går ut fra at systemet snart kommer i serieproduksjon.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!