For BMW er 4-serien en helt ny æra. For bilen skiller seg ikke bare ut i design og i antall dører sammenliknet med 3-serien som den bygger på - den skiller seg også ut rent teknisk. BMW 4-serie er nemlig både bredere i både karosseri og i sporvidde sammenliknet med 3-serien.

BMW 4-serie bygger til en stor del på 3-serien, men både styringen og responsen fra chassiset er endret for å gi bilen enda mer direkte kjøreegenskaper. I tillegg har man jobbet med å redusere vekten på bilen gjennom å forsøke å bygge den så lett som mulig.

Den nye BMWen har en akselavstand på 2810 millimeter. Det er 50 millimeter lengre enn på 3-serie, samtidig er sporvidden økt med 45 millimeter foran og 80 millimeter bak - til henholdsvis 1545 og 1594 millimeter. Sammenliknet med 3-serie Coupe er 4-serie også ti millimeter lavere. Dermed er også bilens tyngdepunkt lavere, og det lover godt for kjøreegenskapene.

Når bilen nå lanseres kommer den med tre ulike motorer, to bensinmotorer og en dieselmotor. I 435i jobber det en seksylindret motor, mens både 428i og dieselversjonen 420d får firesylindrede motorer. Alle motorene har turboladning for å øke effektiviteten og motorens effekt. En seks-trinns manuell girkasse tar seg av kraftoverføringen. Vil man ha automatgir får man en kasse med 8-trinn som også har seilingsfunksjon som frikobler drivlinjen når bilen ruller. Bakhjulsdrift er selvsagt beholdt, men utgavene med bensinmotorer er også tilgjengelige med firehjulsdrift.

Inne i bilen kommer et nytt navigasjonssystem med bedre grafikk, 3D-elementer og et nytt og forbedret head-up display som projiserer informasjon opp på frontruten. En ny assistent er også på plass som skal varsle føreren ved en potensiell kollisjon med en fotgjenger.

Selve interiøret og førermiljøet er likevel i det store og hele uendret fra 3-serien.

På miljøsiden har BMW jobbet videre med å tilby kjørehjelp for føreren, i tillegg til at automatkassen har seilingsfunksjon. Bak hjulhusene foran finnes det også luftslisser som BMW kaller AirBreathers. Disse skal sørge for at bilens luftmotstand reduseres, noe som igjen skal være med på å senke bilens forbruk.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!