Bilen er basert på en Carrera S og har en motor på 400 hestekrefter, men den får samme skjermer som Carrera 4. Det betyr at bilen blir 44 millimeter bredere, men selv om den får skjermene fra den firehjulsdrevne 911en må kjøperne av denne jubileumsmodellen nøye seg med bakhjulsdrift - slik også den første Porsche 911 hadde.

Siden dette er en jublieumsmodell har Porsche sørget for at enkelte elementer skal minne om originalen fra 1963. En av dem er de spesielle felgene som skal sende tankene tilbake til de originale Fuchs-felgene som på sett og vis ble et varemerke for 911. I tillegg kommer bilen med to spesielle interiørfarger som også skal minne om opphavet, og tallene på instrumentene har den samme grønnfargen som de første utgavene av 911 hadde.



Bilen klarer akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,5 sekunder (4,3 sekunder med dobbeltklutsjkasse) og har en toppfart på 300 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til 0,95 liter per mil med manuell girkasse, eller 0,87 liter per mil om du har automatkasse med dobbeltklutsj.

Sammenliknet med originalen er denne jubileumsutgaven med andre ord både raskere og langt gjerrigere enn den første 911 som ble vist på den store bilutstillingen i Frankfurt i september 1963.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!