Vi er på Volvos testbane på Torslanda utenfor Göteborg, og ved siden av oss står en tilsynelatende normal Volvo S60 T5. Men under skallet skjuler det seg teknikk fra Formel 1. Denne Volvoen har nemlig Kers - et system som lagrer energi og slipper det løs når man trenger det. Systemet er mekanisk, og lades når du bremser. Volvo hevder at systemet kan redusere forbruket med så mye som 25 prosent sammenliknet med en tilsvarende bil uten Flywheel Kers.

Ennå er dette en prototype, men systemet virker likevel å være ganske produksjonsklart. Bak rattet oppleves bilen som vesentlig kvikkere enn en vanlig T5, og det er ikke så rart, for systemet bidrar med 80 hestekrefter ekstra når svinghjulet i karbonfiber er fulladet med bremseenergi - og slipper energien løs.

På testbilen kan vi velge mellom ulike kjøreprogram. I Eco er systemet tunet for å redusere forbruket, mens det i sport jobber for å øke bilens totale effekt og for å gi bedre kjøreytelser. I denne modusen ligger systemet hele tiden å lader slik at det er parat til å lever de kreftene som sjåføren ber om. Volvo hevder at systemet kutter akselerasjonen fra 0 til 100 med rundt to sekunder sammenliknet med en bil som ikke har systemet.

Ennå er systemet i en utviklingsfase. Derfor høres det ut som om et jetfly har parkert i bagasjerommet. Lyden er turbinaktig når Flywheel-Kers snurrer opp, men i følge Volvo vil dette problemet være løst når systemet kommer i serieproduksjon. Selve systemet kobles inn i drivlinjen ved hjelp av en liten CVT-kasse (trinnløst automatgir), og driver bakhjulene. Det betyr at bilen er firehjulsdrevet når systemet er aktivt.

Volvo vil ikke anslå når systemet kommer i ordinær produksjon. De antyder at systemet muligens vil komme på markedet i 2020. Det er i såfall sent, for systemet virker så å si ferdig utviklet og det gir en rekke fordeler sammenliknet med for eksempel tung hybridteknologi. For ett av de virkelig store fordelene til Flywheel-Kers er at det er lett, tar liten plass og er lett å integrere.

Så får vi ser når Volvo velger å sette det i produksjon.

Les mer av vår prøvekjøring av Volvs Flywheel Kers i AMS nummer 5 - ute 17. juni.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!