De som kan sin motorhistorie vet at Aston Martin vant 24-timers løpet på Le Mans i 1959 med sin ufattelig vakre DBR1, og Aston Martin legger ingen skjul på at CC100 er en hyllest til nettopp denne bilen.

Når Dr. Ulrich Bez, som er sjef for Aston Martin, viste CC100 i all offentlighet, gjorde han det før 24-timers løpet på Nürburgring - sammen med DBR1, som ble kjørt av racinglegenden Stirling Moss.

Bilen i seg selv har en karosseri i karbonfiber. Dette er limt til en aluminiumsplattform, på samme måte som man gjør det på Vanquish og på One-77. Konstruksjonen er ekstremt sterk, den eneste ulempen er prisen. For noen billig måte å konstruere en bil på er dette langt fra.

CC100 Speedster er ikke stor. Lengden er 4,5 meter, det er omtrent det samme som en Mercedes C-klasse. Men den korte lengden tar den igjen i bredden, for med sine to meter på tvers tar den sin del av veibanen. Tak har CC100 ikke, og dermed blir bilen lav.

I følge sjefen for utvendig design hos Aston Martin kan vi se flere designelementer fra CC100 på mer folkelige Astoner i fremtiden. Blant annet kommer luftutslippet på siden av karosseriet til å dukke opp på flere Aston Martins i fremtiden. Sportslige utgaver kan i tillegg komme til å bli utstyrt med den gule innrammingen av den klassiske Aston Martin grillen.

Under panseret på konseptbilen finner man en 6-liters V12er. Toppeffekten er ikke kjent, men Aston Martin sier at bilen skal klare akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen på rett over fire sekunder. Girkassen er en sekvensiell manuell girkasse med seks trinn.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!