- Istedenfor å handle om sikkerhet og design, effekt eller effektivitet, komfort eller kjøreglede, har vårt mål vært å tilby det aller beste eller ingenting, sa Dieter Zetsche som er Mercedes toppsjef til Automotive News når den nye S-klassen ble vist offentlig for første gang i går kveld.
Og det er store nyheter når Mercedes viser frem S-klasse, fordi bilen markerer spydspissen for hva Mercedes klarer å få frem rent teknisk, men også fordi den legger føringer i forhold til hva som senere vil bli tilgjengelig på andre modeller - og fra andre merker. Før lanseringen denne gangen har spekulasjonene vært mange om hva den nye luksusbilen kan by på.
Assistentsystemer for føreren er det mange av. Bilen ha

r et vell av ulike sensorer og kameraer som skal gjøre kjøringen enklere. Alle sikkerhetssystemene går nå under navnet Intelligent Drive, og i den pakken ligger det blant annet assistenter som skal gjøre mørkekjøring sikrere. På den nye bilen kan man kjøre med fjærnlys hele tiden, også når man møter annen trafikk. Sensorer sørger for at lyset styres slik at bilister som kommer i mot ikke blendes. Samtidig sørger nattsynsassistenten for at mennesker og dyr lyses opp når bilen registrerer dem. Glødelamper leter du forgjeves etter, nå er det LED som gjelder. Den nye bilen har totalt over 500 LED lamper¿



Den nye bilen vet hva som skjer på sidene og bak den. Systemet kan oppfatte fotgjengere og stoppe bilen helt i hastigheter opp til 50 kilometer i timen. Nytt er det også med kollisjonsputer i sikkerhetsbeltene, som skal holde fører og passasjer enda bedre på plass om ulykken likevel skulle være ute.
Under panseret kommer den nye S-klassen

til å få store motorer. Innstegsmodellen blir S350 Bluetec som får en V6-diesel på 258 hestekrefter. På blandet kjøring skal forbruket ligge på mellom 0,55 og 0,59 liter per mil alt etter bilens utstyrsnivå.
En hybrid er også tilgjengelig i S400 Hybrid. Dette er en bensinhybrid som skal få et forbruk på mellom 0,63 og 0,68 liter per mil. I denne yter bensinmotoren 306 hester, mens elmotoren har en ytelse på 27 hk.
Den foreløpige toppmodellen blir S500. Den får en V8er med 456 hester og i følge Mercedes skal forbruket ligge på mellom 0,86 og 0,91 liter per mil. Senere kommer S-klasse med firehjulsdrift og i sportsutgaven S63 AMG.

S-klasse handler likevel aller mest om komfort og om luksus - og interiøret bugner av nettopp dette. Instrumentpanelet er nå helt digitalt og har en skjerm på 12,3 tommer i tillegg til skjermen som viser instrumentene. 300



LED-lamper inne i bilen skal gi det rette lyset og de kan stilles inn i syv ulike farger og lyse med fem forskjellige intensiteter. Nytt er også baksetet som kan vinkles ned til 45 grader - og som får tempererte koppholdere.

Dermed holdes kaffen varm, eller - for de i baksetet - champagnen kald.
Massasje er selvsagt også på plass i den nye S-kassen. Seks ulike massasjeprogrammer styrer i alt 14 puter for å løsne opp stive muskler. Samtidig sørger et helt nytt duftsystem for at interiøret skal lukte bedre. Føreren har også mulighet til å påvirke hva det skal lukte gjennom fem valgfrie dufter.

Toppmodellen, S500, får i tillegg Magic Body Control. Det består av et kamera som hele tiden leser av veibanen foran bilen, og tilpasser fjæringen etter hva som måtte komme av ujevnheter - og for oss nordmenn kan vi glede oss over at det i tillegg til varme i rattet også nå blir varme i armlenene og selvsagt også i setene.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!