Problemene for Volkswagen knytter seg til de automatiske girkassene med dobbeltklusj (DSG), og i følge en talsperson for Volkswagen i Japan er det det varme og fuktige klimaet, sammen med mye køkjøring og høy luftforurensning som fører til problemene som nå leder til at produsenten kaller tilbake 91 000 kjøretøyer.

I mars tilbakekalte Volkswagen 384 181 biler med DSG kasser i Kina. Også der var det problemer med girkassene, og på åpningen av Volkswagens eksklusive førvisning dagen før bilutstillingen i Shanghai åpnet bad Volkswagen alle sine kinesiske kunder om unnskyldning for problemene.

Men også i USA har det vært problemer med DSG-kassene til Volkswagen. I august 2009 var det to tilbakekallingsaksjoner knyttet til biler med DSG-kasser. Den første gjaldt 13 500 biler som plutselig kunne skifte til fri, den andre tilbakekallingsaksjonen gikk på en feil med en temperatursensor i girkassene. I denne tilbakekallingsaksjonen ble totalt 53 300 biler tilbakekalt.

Også i vårt naboland Sverige har det vært problemer med biler fra Volkswagen med DSG-kasser. Der stoppet Volkswagen å selge Passat EcoFuel DSG til drosjenæringen fordi mange biler hadde problemer med DSG-kassen.

Her hjemme er det ikke meldt om problemer knyttet til DSG-girkasser. I følge Anita Svanes som er informasjonssjef for Volkswagen i Norge, er det heller ikke planlagt noen tilbakekallingsaksjoner.

- Vi har ingen tilbakekallingsaksjoner knyttet til DSG på gang i Norge, sier Svanes.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!