Mercedes-Benz Citan får bare tre stjerner i EuroNcaps kollisjonstest. Det er Mercedes fornøyde med i følge EuroNcap.

Mercedes-Benz Citan er er samarbeid med franske Renault, og bilen baserer seg til en stor del på Renaults lille varebil Kangoo. Fra å være fransk varebil og til å bli tysk varebil har Citan fått et endret interiør, ny front - med stjerne i grillen - og en ny hekk.  I bunn og grunn er bilen likevel konstruksjonsmessig og teknisk så å si identisk med Renault Kangoo.

Nå er bilen testet av EuroNcap, og resultatet er ikke oppløftende. Bare tre stjerner fikk den nye Mercedesen. Bedre blir det ikke av at bilen som ble testet var en kombi som spesielt er innrettet mot barnefamilier. Denne bilen selges ennå ikke i Norge, men varebilsutgaven av Citan er på markedet her hjemme.

Problemer til Citan ligger ikke i den passive sikkerheten, men hastighetsvarsleren klarte ikke EuroNcaps krav, sidekollisjonsputene kranglet i testen og bilen mangler moderne sikkerhetssystemer som blant annet autobrems. Dette koster mange poeng for Mercedesen, i en kollisjonstest som har blitt betydelig strengere siden EuroNcap begynte å teste biler.

Hovedproblemet til Citan er altså at den mangler viktige førerassistenter og at de som er på plass ikke fungerer som de skal. For selve kollisjonssikkerheten er god med et resultat på 74 prosent av 100 for beskyttelse av voksne, 69 prosent for beskyttelse av barn og 56 prosent for beskyttelse av fotgjengere. De aktive sikkerhetssystemene fikk bare en score på 33 prosent av 100.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!