Vi har lenge snakket om hybridbiler, og for ikke lenge siden viste PSA (Peugeot og Citröen) frem sin hybribil der komprimert luft fra tanker erstattet elmotoren og batteriene. Nå er Volvo klare med et helt eget system, som de kaller for KERS.

KERS er en forkortelse for Kinetic Energy Recovery System. På godt norsk betyr det i praksis at man har et system for å gjenvinne energi. I dag er KERS mest kjent fra Formel-1, der det brukes for å øke bilenes akslerasjonsevne.

Den effekten gir også Volvos system, men det viktigste er at systemet kan senke forbruket med opptil 25 prosent.

Når bilen bremses sørger systemet for at et balansehjul av karbonfiber snurres opp til en hastighet på 60 000 omdreininger i minuttet. Hastigheten på dette balansehjulet gjør at man har enorme mengder med lagret energi tilgjengelig - og når man så skal akselerere igjen frigjøres kraften og sendes inn i bilens drivlinje. Faktisk økes effekten med så mye som 80 hestekrefter.

Volvo har i lengre tid testet systemet i en S60 T5. Denne bilen har en turbomotor med 245 hestekrefter og normalt akselererer den fra stillestående til 100 kilometer i timen på 7.3 sekunder. Men med det nye systemet blir den langt raskere. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen kuttes med nesten to sekunder til 5,5 sekunder!

Men det mest interessante er likevel miljøgevinsten. For mens den originale S60en med T5 motor har et forbruk på 0,81 liter per mil, senkes forbruket til rundt 0,6 liter per mil med det nye systemet. Dermed går også utslippene kraftig tilbake, fra 203 gram til 183 gram CO2 per kilometer.

- Svinghjulets lagrede energi er tilstrekkelig til å drive bilen alene i kortere perioder, og det har en stor positiv innvirkning på forbruket, sier Derek Crabb som er sjef for utvikling av motorer hos Volvo.

Det er i byen systemet har størst effekt, fordi man der har mange oppbremsinger. Selve svinghjulet veier seks kilo og snurrer i et vakuum for å redusere friksjonen.

Ennå vil ikke Volvo avsløre når systemet kan komme i produksjon, men systemet som er rent mekanisk er lett å tilpasse til både eksisterende og nye modeller.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!