Mercedes ser ut til å ha fått nok av å se BMW X1, Audi Q3 og Range Rover Evoque ha stor suksess med sine kompakte SUV-formater. Derfor presenterer merket nå GLA, en kompakt SUV med friske linjer. Den er teknisk basert på B-klassen, og er 4,38 meter lang. Bredden er 1,98 cm og høyden er 1,58 meter Akselavstanden er 2,7 meter, noe som betyr at plassen innvendig blir omtrent den samme som i B-klasse.

Også motorene kommer fra B-klassen, og bilen vil kunne utstyres med en sekstrinns manuell girkasse eller en sjutrinns automatkasse. Med de minste motorene blir GLA forhjulsdrevet, mens de større motorene får firehjulstrekk som standard.

Bilen på bildene er en konseptbil som blir presentert på bilutstillingen i Shanghai, og 20-tomsdekkene blir nok ikke standard når bilen kommer mot slutten av året. Ellers ser dette ut til å være en nesten produksjonsklar bil.

Noe som kanskje kommer til å henge med helt frem til bilen kommer i salg er frontlyktene, som har laserteknologi. Dette skal først og fremst gi bedre belysning av veien, men det har også den effekten at GLA kan spille av filmer med frontlyktene. Det eneste som trengs er en noenlunde flat vegg, så kan man bruke bilen som en kinoprojektor.



Konseptbilen kan spille av filmer fra en harddisk eller en smarttelefon, og den kan også ta opp film selv mens den kjører. Det er nemlig montert kameraer og lykter i takrailsene.
Videre skal laserlyktene kunne brukes til å projisere kjøreinstrukser fra navigasjonssystemet på veien foran bilen. Dermed vil også andre trafikanter se hvor bilen er på vei, noe Mercedes mener skal være en trafikksikkerhetsmessig fordel.
Det er uklart om disse nyvinningene faktisk blir å få som ekstrautstyr til GLA når den har kommet i salg, men lignende påfunn blir ganske sikkert tilgjengelig i fremtidige produkter.

GLA er én av tre SUV-modeller som Mercedes planlegger å lansere de nærmeste årene. GLK skal nemlig ha avløsning snart, og den helt nye MLC skal bli en coupéaktig SUV som konkurrerer med BMW X6 og den kommende Audi Q6.

Der er ikke tilfeldig at Mercedes velger å lansere denne bilen i Shanghai, for merket har ikke lykkes med salget i Kina hittil. Både BMW og Audi har gjort det langt bedre, og mangelen på fremgang førte til at konsernsjef Dieter Zetsche nylig ikke fikk forlenget kontrakten sin med fem år, slik det var ventet. I stedet ga styret ham tre år på å få sving på aksjekursen og Kina-salget.
- Det er ikke Mercedes, men BMW og Audi som setter standarden i premiumsegmentet, fordi man i Stuttgart har hvilt for lenge på fortidens laurbær, sier investeringssjef Ingo Speich hos Union Investment til det tyske bladet Der Spiegel.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!