Om noen få uker er det forbudt å sende SMS mens man kjører bil i Norge, og å snakke i håndholdt mobiltelefon har vært forbudt lenge. Men vi skal ikke lengre enn til Sverige før vi kan føre telefonen til øret og snakke av hjertens lyst uten å bruke handsfree.

Grunnen er at det svenske trafikkforskningsinstituttet, VTI, i flere rapporter har påpekt at det øker risikoen for en ulykke å snakke i mobiltelefon mens man kjører bil, men at det heller ikke reduserer faren for ulykker dersom telefonen er fastmontert og man bruker handsfree.

Det støttes også av den nye rapporten hvor forsikringsselskapet Erie i USA i samarbeid med NHTSA - det amerikanske trafikksikkerhetsverket - har analysert årsaken til hvorfor alvorlige ulykker skjer. Og der er slett ikke mobiltelefonen som er verstingen.

For på toppen av listen over årsaker til ulykker kommer det å dagdrømme. Hele 62 prosent av ulykkene var forårsaket av at føreren hadde tankene et helt annet sted enn på veien og trafikkbildet foran seg.

Men mobiltelefonbruk kommer likevel høyt opp, og vi finner den allerede på en andreplass. Bruk av mobiltelefon var nemlig årsaken til ulykken i 12 prosent av tilfellene.

Men hva skal man gjøre for å beholde fokuset på lange bilturer?

- Det viktigste er å hele tiden tenke på hva som kan hende, og å hele tiden ha en plan for hvordan man skal reagere om noe uforutsett hender, uttaler forsikringsselskapet.

Grunnlaget for undersøkelsen ble hentet inn i 2010 og 2011, og man har analysert politirapporter som beskriver ulykker med minst ett dødsfall.

Her er de ti vanligste årsakene til ulykker:

1. Dagdrømming, 62 prosent

2. Bruk av mobiltelefon, 12 prosent

3. Distrahert av noe utenfor bilen, 7 prosent

4. Pratet med passasjerer, 5 prosent

5. Strukket seg etter gjenstander i bilen, 2 prosent

6. Spist eller drukket, 2 prosent

7. Justert varmen eller radioen, 2 prosent

8. Brukt utstyr i bilen, 1 prosent

9. Flyttet saker i bilen, 1 prosent

10. Røkt i bilen, 1 prosent
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!