Palin slakter elbiler

Den tidligere presidentkandidaten i USA, Sarah Palin, slakter både Tesla, Fisker og Chevrolet Volt på Facebook.

Sist oppdatert
- Folket må alltid subvensjonere venstresidens tapere, skriver Palin på Facebook. Hun er lei av at skattebetalerne skal holde liv i miljøbilene, og slakter både Fisker, Chevrolet Volt og Tesla. Fisker setter hun i samme bås som Chevrolet Volt og harselerer med at bilen bare går 6,5 mil på en ladning - men aller verst går det utover Teslas Model S.

- Bilen forvandles til en murstein når batteriet er helt utladet og så koster det 300 000 kroner å reparere den, skriver hun.

Det har i de siste ukene blitt kjent at Fisker har store økonomiske problemer, og selskapet har sagt opp 75 prosent av de ansatte. Det som provoserer Palin er at de også har fått mye støtte fra Obama-administrasjonen. Så langt skal Fisker ha fått flere hundretalls millioner kroner fra de amerikanske skattebetalerne i form av bidrag og lån.

- Dette er bare det siste eksempelet på at Obama-administrasjonen kameraderi med sine grønne energikompiser, og det er en avskyelig sløsing med skattebetalernes penger. Amerikanerne bør være oppriktige opprørte over denne sløsingen, og som vi har sett tidligere er det alltid folket som må finansiere venstresidens tapere, skriver Palin.

Så langt har innlegget fått 33 000 likes og rundt 3000 kommentarer.

En som ikke liker Sarah Palins uttalelser er Eton Musk, som er direktør i Tesla Motors. I et Twitterinnlegg skriver han at han er dypt såret over uttalelsene og han påpeker også at garantiene til Tesla Model S også dekker tilfeller der bilen har blitt forvandlet til en "murstein".

Så langt har Tesla fått 465 millioner dollar i lån fra det amerikanske energidepartementet, et lån som selskapet har planer om å innfri fem år før tiden.

Her hjemme hadde ordrereserven for Teslas Model S passert 1000 i mars i år. Regnet i antall innbyggere er Norge dermed det landet der bestillingen av Model S er høyest per innbygger i verden. Totalt ruller det over 10 000 elbiler i Norge.

Denne saken ble første gang publisert 09/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også