Audi har bestemt seg for å bli større enn BMW, og samtidig skal Audi vokse til å bli verdens største produsent av biler i premiumsklassen innen 2020. Løsningen heter SUV.

- For å bli nummer en kreves det mer enn å bare selge flere biler enn konkurrentene. Man må også tilby bedre kvalitet og enestående service. Disse "myke faktorene" er like viktige for oss som volum, sier Rupert Stadler, som er sjef for Audi, til Automotive News.

Men det ligger mer bak uttalelsen til Stadler enn bare å bli ett merke som skal bli bedre på kundebehandling. For målet er å bli større enn BMW, og i løpet av syv år å øke produksjonen til to millioner biler i året.

Derfor kommer Audi i større grad til å satse på sportslige S- og RS-utgaver, men hovedfokuset vil ligger på SUVer og Crossovere. I følge Stadler skal hver tredje Audi som selges i 2020 være en SUV.

I dag har Audi tre SUVer i sitt modellprogram, det er Q3, Q5 og Q7, men snart kommer også Q6 som blir coupecrossover. En Q7 er også på trappene, og en mindre og mer folkelig Q4.

- Premium har ikke noe med lengde og bredde å gjøre. Det er en innstilling, og en viss type av kvaliteter som du gir en bil. Blant annet er både innovasjon og teknikk langt viktigere enn bilens størrelse når man skal bestemme om den tilhører premiumssegmentet eller ikke, sier Stadler.

I følge Stadler er det største vekstmarkedet for Audi Kina, og der er SUVer ekstremt viktige.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!