I år feirer Aston Martin 100 år. Men bak denne milepælen finnes også et annet jubileum, nemlig at samarbeidet mellom bilprodusenten og designfirmaet feirer 60 år. Og hva er vel mer naturlig enn å feire disse 60 årene med en jubileumsmodell og å vise den frem på bilutstillingen i Geneve?

Dette blir ikke en bil for hvermansen, selv om denne bilen du ser på bildene er solgt. For Bertone Jet 2+2 er bygget på bestilling fra en Aston Martin samler - og det blir med denne ene bilen. Noen serieproduksjon er det ikke snakk om, selv om de designmessige og tekniske endringene er små.

Utgangspunktet er Aston Martin Rapide, en bil som her hjemme koster snaut tre millioner kroner. Mekanisk baserer dette unike eksemplaret seg på teknikk fra den utgående Rapide. Det betyr at den ikke får den oppgraderte V12eren fra Rapide S med 558 hestekrefter, men må nøye seg med 477 hestekrefter. Antakelig holder det, for dette er nok ikke en bil som kommer til å tilbringe så mye tid ute på veien.

Navnet, Betone Jet 2+2, henter inspirasjon fra den bilen som grunnleggeren av Bertone, Nuccio Bertone, bygde i 1961. Den bilen het Aston Martin DB4 GT Bertone Jet. Så i 2004 kom Aston Martin Vanquish Bertone Jet 2 - og nå er det altså tid for den siste tolkningen av temaet.

Innvendig er naturlig nok luksusen dominerende, men på grunn av karosseriformen har bilen også blitt mer praktisk. Takhøyden i baksetet har blitt bedre, og man kan nå legge ned baksetene slik at man får et helt plant bagasjeromsgulv. Det er selvsagt nyttig på en bil som stort sett skal stå stille - og som definitivt aldri kommer til å bli brukt til noe annet enn å vise frem ved spesielle anledninger.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!