Volvo viser mange fornyede modeller på bilutstillingen i Geneve, men under overflaten er det en del frustrasjon over at merkets helt nye modeller trekker ut i tid. Lanseringen av den store XC90 vil nå ikke skje før i 2025, skriver Svenska Dagbladet.

"Vi skulle gjerne hatt de nye bilene i morgen. Det er ingen hemmelighet," sier sjefen for Volvo Peronsvagnar, Håkan Samuelsson, til SvD.

Tidligere var den offisielle opplysningen at Volvo XC90 skulle lanseres i 2014, men nå er det ifølge SvD månedsskiftet januar/februar som gjelder. Kundene får altså bilene sine våren 2015, noe som også bekreftes av Volvo.

"Det er produksjonsstart i starten av 2015, men vi lanserer den sent i 2014," sier pressesjef Per-Åke Fröberg til SvD.

Volvo hadde en ferdigutviklet versjon av en ny XC90 for flere år siden, men den fikk ikke grønt lys for produksjon.

Trekker på årene

De nye opplysningene tyder på at Volvos nye modellprogram forsinkes med omtrent et halvt år. Den nåværende versjonen av Volvo XC90 er 13 år gammel når erstatteren kommer. Det er vanlig med en livssyklus på seks til åtte år i bransjen.

Neste modell som skal lanseres etter XC90 kan bli etterfølgeren til nåværende V70. Hvis den kommer i salg i 2016 har den nåværende modellen vært i salg i ni år.

Kritikk fra eieren

Samtidig har Li Shufu, styreformannen i kinesiske Geely, som eier Volvo, gått ut og kritisert sitt eget merke direkte under en nyhetssending på SVT.

"Bilen har en svakhet, og det gjelder design. Ikke engang interiøret føles luksuriøst, men altfor skandinavisk. Man har ennå ikke tilpasset seg kinesernes oppfatning av luksus når det gjelder interiørdesign," sa han til SVT ifølge SvD.

Ny interiørdesigner

Li Shufu avslørte samtidig at han bytter ut merkets interiørdesigner. Volvo rekrutterer Robin Page fra Bentley.

"Li Shufu snakker om Volvos langsiktige modellprogram. Vi kommer til å ansette en ny sjef for interiørdesign, Robin Page fra Bentley. Det har vi egentlig ikke gått ut og sagt, med jeg kan si det nå. Vi jobber steinhardt med disse spørsmålene," sier Bodil Eriksson, kommunikasjonsdirektør hos Volvo, til Svenska Dagbladet.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!