Takket være den såkalte MQB-plattformen som VW har konstruert er denne GTI-en lettere enn forrige generasjon. Når den samtidig får mer krefter under panseret, er det opplagt at dette blir den raskeste Golf GTI noen gang. Den får en toliters turbomotor på 220 hk, og den skal gi et dreiemoment på solide 350 Nm mellom 1500 og 4000 o/min. Men det er ikke alt, for de som krysser av for det nye ekstrautstyret Performance Package får en motor med 230 hk (men fortsatt 350 Nm).

Ifølge VWs opplysninger er toppeffekten på plass allerede fra 4500 o/min, og den skal holde seg på samme nivå helt opp til 6200. Det virker litt merkelig, men det stemmer sikkert. For motoren med 230 hk kommer effekttoppen ved 4700 o/min.

Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t skal avvikles på 6,5 sekunder, men med ti hk ekstra skal den tiden reduseres med en tiendedel. Toppfarten for de to versjonene er henholdsvis 246 og 250 km/t.

Begge de to motoralternativene har samme forbruk, og det er oppgitt til 0,6 liter per mil. Det skal være 18 prosent lavere enn for forgjengeren. Med en sekstrinns DSG-girkasse skal forbruket øke til henholdsvis 0,64 (220 hk) og 0,65 (230) liter per mil.

Man ville kanskje vente at den sjuende generasjonen av Golf GTI skulle få 18-tomsfelger som standard, men i hjulhusene sitter det 17-tommere med dekk i dimensjonen 225/45.

Golf GTI stal vises på bilutstillingen i Geneve, som åpner neste uke, og de første bilene kommer trolig i løpet av våren. Da får Ford Focus ST, som også nylig kom i en ny versjon, skarp konkurranse.

Prisene på Golf GTI her i landet er ikke klare ennå.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!