Firmaets toppsjef har tidligere vært optimistisk rundt fremtiden, til tross for at firmaet har hatt enorme problemer i det siste. Blant annet måtte en mengde biler tilbakekalles etter at en parkert Fisker Karma tok fyr i fjor.

Videre er den nye modellen Atlantic kraftig forsinket, og ikke en eneste Karma har vært bygd siden juli i fjor, fordi batterileverandøren A123 fikk store økonomiske problemer.

Store motsetninger

Nå har sjefen og grunnleggeren, danske Henrik Fisker, valgt å gå av.

"De viktigste grunnene til at han går av er de mange store motsetningene Henrik Fisker har hatt med den øvrige ledelse rundt forretningsstrategien," skriver bilprodusenten i en pressemelding.

Flere vil kjøpe

Kinesiske Geely, som blant annet eier Volvo, skal være interessert i å kjøpe hybridbilmerket. I pressemeldingen bekrefter Fisker at firmaet har fått detaljerte forslag fra flere interessenter, og de forslagene skal nå vurderes.

"Vi er fornøyd med interessenivået fra potensielle partnere, noe som understreker hvor attraktivt og relevant Fiskers velprøvde elektriske drivlinje, design og strategi er," står det i pressemeldingen.

Kraftig forsinket

Fisker grunnla firmaet i 2007, og ett år senere ble ladehybriden Karma presentert. Den har siden 2011 blitt solgt i knappe 2000 eksemplarer, men nå er det ikke produsert en eneste bil på åtte måneder. Siden i fjor har Tony Posawatz, tidligere direktør i General Motors, styrt firmaet.

Den nye modellen Fisker Atlantic, som skal bli produsentens volummodell, er to år forsinket. Den skal bli betydelig rimeligere i innkjøp enn den eksklusive Karma, som har en startpris rundt 1,2 millioner kroner. Tanken er et Atlantic skal danne grunnlaget for flere biler, som en SUV og en crossover. "Atlantic er bilen som skal skape vekst, og kommer til å danne grunnlaget for en forretningsmodell som kan generere penger," uttalte Posawatz i fjor.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!