I bunnen av listen ligger det flere tyske merker fra premiumsegmentet.

Å velge et premiumprodukt pleier å være en trygg måte å unngå fremtidige problemer på. Men en ny undersøkelse foretatt av det britiske forsikringsselskapet Warranty Direct viser at også kjøpere av tyske premiumbiler løper en stor risiko for å bli rammet av dyre motorskader.

Warranty Direct har listet opp 36 produsenter og angitt hvor ofte det har oppstått motorskader som har ført til at forsikringsselskapet har måttet dekke reparasjonen. Aller mest pålitelig er Honda, der feilprosenten er så lav som én av 344 (0,29 prosent). Nest best er Toyota med 0,58 prosent, fulgt av Mercedes med 0,84 prosent og Volvo med 0,9 prosent.

Den andre enden av listen er bekymringsfull lesning for flere tyske premiumprodusenter. Aller dårligst er MG Rover, der sannsynligheten for at bilen skal få en motorskade er så høy som en av 13 (7,88 prosent). Audi ligger på en lite smigrende annenplass, og risikoen for motorskade er her én av 27, eller 3,71 prosent.

På fjerde plass fra bunnen finner vi Saab med 2,49 prosent, mens BMW tar sjuende plass nedenfra med 2,2 prosent. Volkswagen ligger på niende siste plass med 1,91 prosent motorfeil.

Warranty Direct påpeker at selv om faren for motorskade er relativt liten, blir er motorreparasjon som regel svært dyr for bileieren, hvis han ikke har en garanti eller forsikring som dekker den.

Sist høst publiserte det samme forsikringsselskapet en liste over de mest feilfrie bilmodellene, og også her lå det mange japanske bilmodeller på topp.

De beste og dårligste motorprodusentene

De beste
Bilmerke, feilprosent motor
1) Honda 0,29 %
2) Toyota 0,58 %
3) Mercedes-Benz 0,84 %
4) Volvo 0,90 %
5) Jaguar 0,98 %
6) Lexus 0,99 %
7) Fiat 1,17 %
8) Ford 1,25 %
9) Nissan 1,32 %
10) Land Rover 1,38 %

De dårligste
Bilmerke, feilprosent motor
1) MG Rover 7,88 %
2) Audi 3,71 %
3) Mini 2,51 %
4) Saab 2,49 %
5) Vauxhall (Opel) 2,46 %
6) Peugeot 2,26 %
7) BMW 2,20 %
8) Renault 2,13 %
9) Volkswagen 1,91 %
10) Mitsubishi 1,70 %
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!