Mercedes fant ved testing at EUs krav til kjølemiddel til klimaanlegget kunne forvandle biler til brannbomber ved en frontkollisjon. Derfor utvikler de nå et eget og tryggere kjølemiddel, med støtte fra Volkswagen og BMW.

EU-krav
Det var opprinnelig gassen med navnet R-1234yf som ble forsøkt introdusert, og den skal være 99,7 prosent "snillere" miljømessig sammenlignet med den R-134a som i dag blir brukt som kjølemiddel i bilenes klimaanlegg.
Det nye produktet skal det ha tatt mange år å utvikle, og det så ut til å være et kupp for produsentene, de kjemiske konsernene DuPont og Honeywell, da EUs politikere bestemte seg for forandre kravene til kjølemiddel. R-1234yf er hittil det eneste produktet som oppfyller kravene EU stilte, og middelet skal være standard på alle biler fra januar.

Dannet livsfarlig gass
Men Mercedes fattet mistanke til R-1234yf, fordi det er mer brannfarlig. Ved gjentatte krasjtester med varmkjørte biler ble gassen spredt ut i motorrommet, der den antente. Det førte til at testbilene ble helt overtent.
Under brannene ble det også dannet hydrogenfluorid, en svært giftig gass. Omtrent 200 gram hydrogenfluorid kunne bli dannet i en slik brann, og det er nok med ett gram for en dødelig dose.

Nekter å bruke middelet
Produsentene DuPont og Honeywell tvilte på Mercedes' resultater, og antydet at motviljen mot R-1234yf heller kom av at det er et dyrere middel enn den gamle R-134a.
Hittil har Mercedes nektet å fylle sine nye bilmodeller med R-1234yf, og skal være innstilt på å betale EUs straffeavgift for det.

Samarbeid
Nylig kunngjorde Mercedes at det er innledet et samarbeid for å utvikle et eget og tryggere kjølemiddel. I dette samarbeidet inngår BMW og VW Group med merkene VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche. Heller ikke VW vil fylle middelet R-1234yf på sine biler, noe som innebærer at Honeywell og DuPont går glipp av leveranser til flere millioner biler i året.

Kan gi dyrere biler
VW og Mercedes har tidligere sagt at det nye kjølemiddelet skal ha CO2 som base, ettersom det er miljøvennlig og ikke brannfarlig. DuPont/Honeywell forkaster den muligheten, og sier at CO2 er for lite effektivt til formålet.
"Dette krever en dyr teknologi. Vi skal derfor ikke se bort fra at bilene blir dyrere," sier VWs talsmann Harthmuth Hoffmann.

Kommer i GM-biler
General Motors har gjennomført egne tester med R-1234yf, både virkelige og som datasimulasjoner, men har ikke oppdaget samme brannfare som Mercedes gjorde. GM innfører derfor R-1234yf på sine mye modeller, men har bestilt uavhengige tester av væsken.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!