Det er Toyota RAV4, Renault Zoe, Toyota Auris og Skoda Octavia som nå er krasjtestet. Alle fikk toppkarakter og fem stjerner totalt.

For

sikring av voksne passasjerer scoret Skoda Octavia høyest med 93 prosent, marginalt bedre enn Toyota Auris, som fikk 92 prosent. Skoda er også den av de fire som får høyest poengsum for sikring av barn, med 86 prosent totalt. Her lå de andre bilene i testen også godt an, med en score på mellom 80 og 82 prosent.

Skoda Octavia får dessuten en spesiell utmerkelse av testorganisasjonen fordi den har en rekke sikkerhetssystemer tilgjengelig. Det dreier seg særlig om autobremsen, vinglevarsleren, multikollisjonsbremsen og et system som forbereder bilen på sammenstøt hvis det merker at føreren foretar en unnamanøver.

Nye barnedukker

Fra og med i år bruker Euro NCAP mer avanserte testdukker for sikring av barn. Det er nå to typer testdukker i bruk, der den ene

skal representere et barn på 18 måneder og den andre et barn på tre år.

Dette skal gi mer presise målinger av påkjenningene på de enkelte delene av kroppen, ifølge Euro NCAP. De fire bilene som ble testet i denne omgang beskytter barn godt, med en score på 80 til 86 prosent.

Sjekker barneseter

Krasjtestene omfatter fra og med 2013 også en vurdering av hvordan de mest solgte barnesetene i Europa er å montere i de bilene som blir krasjtestet.

"Detaljer for installasjon av flere ulike barneseter vil gjøre det enklere for foreldre å velge det sikreste setet for sine barn," påpeker kommunikasjonssjef Marie Brasseur i Euro NCAP.

Elleve ulike barneseter blir forsøkt montert i bilene, og testen gir svar på om setet lar seg montere og om det under monteringen oppstår problemer som er kritiske for sikkerheten. Setene blir forsøkt montert på alle sitteplassene i bilen, bortsett fra førersetet.

De ulike setene blir ikke rangert, men Euro NCAP deler ut stryk- eller ståkarakterer for det enkelte setet på de enkelte sitteplassene i bilen. Det er seter fra produsentene Römer, Maxi Cosi og BeSafe som er tatt med i denne testen.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!