Hvis du vil ha den aller mest feilfrie bruktbilen som finnes, er det en Audi A4 du bør se etter. I hvert fall hvis vi skal tro tyske Dekras Used Car Report. Audi A4 var den beste bilen sammenlagt, og slo konkurrenter som Mercedes og Volvo.

Dekra har en database på 15 millioner testede biler, og gir ut en årlig bruktbilrapport. I år var det altså Audi A4 som ble kåret til "Best of All Classes", og det er andre året på rad at nettopp denne bilmodellen vinner tittelen.

Dekra har delt ut en pålitelighetspris siden 2008, og bilene er delt opp i åtte segmenter. Dessuten er de delt opp i tre klasser med ulik kjørelengde, slik at bilene kan skilles fra hverandre på en tydeligere måte.

En rask titt på listen viser at Dekra gir høye karakterer til tyskproduserte biler, og de dominerer listen fullstendig. I årenes løp har Audi markert seg godt, og årets rapport er den femte på rad der en Audi har ligget øverst.

Dekras resultater er ikke den eneste sannheten når man skal bedømme pålitelighet og problemfrihet. Nylig publiserte britiske Warranty Direct sin liste over problemfrie biler, og den tok også hensyn til reparasjonskostnader. På den listen var de øverste plassene stort sett besatt av japanske biler, og de tyske premiumprodusentene klarte seg gjennomgående dårlig.

For et par dager siden viste også svenske Länsforsäkringar hvilke av de mest populære bilene som er dyrest å reparere. Der havnet Audi A6 og A6 på en lite smigrende førsteplass.

De mest problemfrie bilmodellene i 2013, ifølge Dekra:
Småbiler: Audi A1, DFI 97,1
Kompaktbiler: Ford Focus, DFI 97,3
Mellomklassen: BMW 3-serie, DFI 97,1
Luksusbiler: Mercedes E-klasse, DFI 97,4
Sportsbiler: BMW Z4, DFI 97,7
SUV-er: BMW X1, DFI 96,2
Kombi, familiebil: Ford C-Max, DFI 97,7
Årets biler: BMW Z4 og Ford C-Max, begge med DFI 97,7
(DFI: Dekra Fault Index)

Beste gjennomsnitt av alle klasser, kjørelengde opptil 150 000 km:
1) Audi A4, 87,4
2) Mercedes C-klasse, 86,7
3) Volvo S80/V70, 86,3
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!