Mercedes CLA har akkurat nå verdens laveste luftmotstand blant masseproduserte biler. For modellen CLA 180 BlueEfficiency Edition er luftmotstandskoeffisienten (Cw-tallet) 0,22, og for resten av CLA-programmet er det 0,23 som gjelder. CLA-serien ble nylig presentert, og kommer i salg til våren.,

Blant andre produsenter ligger Toyota Prius bra an med et Cw-tall på 0,25, mens BMW 320d EfficientDynamics Edition kan skilte med 0,26. Volkswagen Passat Bluemotion Technology og Opel Insignia 2,0T har begge et Cw-tall på 0,27.

Alle produsenter jager lavere forbruk, og da er aerodynamikk en viktig faktor. På 80-tallet var det høyeste mote å senke luftmotstanden, slik at forbruket kunne senkes så lavt som mulig. Et eksempel er Audi 100, som i mange annonser på 80-tallet kunne skryte av et Cw-tall på 0,29.

Dagens tilsvarende tall er kanskje CO2-utslippet, men luftmotstanden er fortsatt viktig for å holde forbruket på riktig nivå, sammen med dekkvalg og egenvekt. Mange bilprodusenter fokuserer kanskje mer på moderne motorteknikk, men nå ser det ut til at de vil være mer opptatt av luftmotstanden.

Til sommeren skal Mercedes innvie en ny vindtunnel, og dermed skal luftmotstanden for nye modeller senkes enda mer. Et eksempel er den nye S-klassen, som ifølge tyske auto motor og sport havner på samme Cw-tall som den mye mindre CLA, nemlig 0,23.

CW-tallet er en koeffisient som måles i vindtunneler og som sier noe om hvordan bilens form påvirker luftmotstanden. Eksempelvis har en kube et Cw-tall på 1,05, mens en kule har Cw=0,47. For å få den totale luftmotstanden multipliseres Cw-tallet med bilens frontareal.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!