Endelig lanserer BMW Gran Turismo-versjonen av 3-serien, etter at bildene først lekket ut på nettet. 3-serie GT skal være et litt mer spesielt og individuelt valg enn en vanlig 3-serie Touring. GT blir hele 20 cm lenger enn stasjonsvogna, og akselavstanden er elleve cm lenger. Totallengden er 4,83 meter, altså bare 8,2 cm kortere enn en 5-serie Touring. GT-versjonen er også åtte cm høyere og to cm bredere enn en 3-serie Touring, og blir i praksis en femdørs kombi.

De ekstra centimeterne medfører at baksetepassasjerene kan glede seg over sju cm ekstra beinplass, samtidig som føreren nå sitter seks cm høyere oppe. Sammenlignet med stasjonsvogna 3-serie Touring har Gran Turismo plass til 25 liter mer bagasje, totalt 520 liter. Et dobbelt lastegulv skal gi ekstra plass til last, og bakseteryggene skal kunne deles og felles ned i forholdet 40/20/40.

Motorene kjenner vi igjen fra resten av 3-serien. Det innebærer fem alternativer ved lansering: 335i (med 306 hk), 328i (245 hk), 320i (184 hk), 320d (184 hk) og 318d (143 hk). Vi gjetter at de firehjulsdrevne xDrive-modellene lanseres senere, sammen med 325d med 218 hk.

3-serie Touring kommer trolig i salg i løpet av juni, og blir dermed en konkurrent til Audi A5 Sportback. BMW 5-serie med tilsvarende konsept, 5-serie GT, har bare hatt moderat suksess i Europa, men har solgt bedre i Kina, der biler med ekstra beinplass i baksetet er særlig populære.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!