Land Rover har i flere år hatt planer om å erstatte den klassiske modellen Defender, som har vært i salg siden 1948. Konseptbilen DC100 viste omtrent hvordan etterfølgeren kan komme til å se ut, men før den tid velger Land Rover å foreta en siste oppdatering. Det dreier seg om en elektrisk versjon av Defender 110, der Land Rover har byttet ut dieselmotoren med en elektromotor på 95 hk og et dreiemoment på 330 Nm.

Den er koblet til en litiumionebatteri på 27 kWh, noe som gir en rekkevidde på drøyt åtte mil.

Lexus-takter

"Dette prosjektet fungerer som et rullende laboratorium for at Land Rover skal kunne evaluere elektriske biler, også i de aller mest krevende terrengsituasjonene. Det gir oss en mulighet til å utvikle og teste teknikker som senere kan lanseres på fremtidige modeller," sier Anthony Harper, forskningssjef hos Jaguar og Land Rover.

Dette med elektrisk drift i SUV-er er ikke ukjent, og for eksempel Lexus har allerede hatt hybrider som RX 450h i salg i flere år.

Best i by

Den modellen fra den britiske produsenten som ellers ville passe best for en elektrisk drivlinje er trolig Range Rover Evoque, en "urban crossover". Den har mange eiere som sjelden eller aldri kjører bilen utenfor bymiljø, nettopp der elektrisk drift passer best.

En Land Rover med eldrift veier omtrent 100 kg mer enn en diesel-Defender, på grunn av batteripakken. Når bilen kjøres i terrenget skal batteriet holde i åtte timer, lover Land Rover.

Terrengdrift

Fordi dreiemomentet og trekkraften er tilgjengelig allerede fra start, skal en elektrisk Land Rover Defender bli en utmerket trekkbil. Ifølge produsenten har testbilen dratt tunge slep opp en stigning på 13 prosent, og kan vade på 80 centimeters dyp. Firehjulsdriften er hentet direkte fra Defender med dieselmotor, men strømversjonen får en modifisert versjon av Terrain Response-systemet.

Testbenk

De som vil stifte nærmere bekjentskap med en elektrisk Defender kan stille opp på bilutstillingen i Geneve. For det er lite trolig at denne bilen kommer i produksjon - den er mer å regne som en testbenk for hva som kan blir aktuelt i fremtidige modeller.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!