Dagens mote foreskriver at firedørs sedaner skal være så like todørs coupéer som mulig, en mote som Mercedes selv innledet med sin store CLS. CLA blir intet unntak i så måte, og kan være et varsel om at slike firedørs coupéer er i ferd med å få fotfeste også i segmentene for mindre biler. CLA er teknisk basert på A-klassen, men med en lengde på 4,63 meter er den fire cm lenger enn dagens C-klasse sedan. Samtidig er den én cm lavere.

Grillen er blant de mest markante detaljene på CLA. Det vanlige gitteret er borte, og nå består grillen av en diger stjerne, en horisontal lamell og en mengde blanke punkter. De sinte frontlyktene kjenner vi fra før, og fabrikken har også klart å få baklysene til å se like aggressive ut.

De elegante linjene er ikke bare for syns skyld, for Mercedes oppgir et cW-tall på 0,23 for CLA. Det innebærer at luftmotstanden er svært lav, noe som har gledelige konsekvenser for forbrukstallene.

Til å begynne med skal man kunne velge mellom fem motoriseringer til CLA. Alle er firesylindrede og kommer fra A-klassen. CLA 180 får en bensinmotor på 1,6 liter og 122 hk. Den har et oppgitt forbruk på 0,54 liter per mil, noe som kan reduseres til 0,5 hvis bilen bestilles med BlueEfficiency-pakke. CLA 200 på 1,6 liters slagvolum og 156 hk bruker 0,55 liter, mens toppmotoren i CLA 250 leverer 211 hk og bruker 0,61 liter på mila. Dieselen CLA 220 CDI har 170 hk og bruker 0,42 liter per mil.

CLA får samme forhjulsdrift som A-klassen, men den vil også bli tilbudt med firehjulsdrift.

Mercedes CLA kommer i salg i annet kvartal i år.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!