Etter å ha fristet med prototyper og konseptbiler gjør Audi alvor av planene sine, og setter RS Q3 i serieproduksjon. Toppeffekten fra den femsylindrede turbomotoren er angitt til relativt lave 310 hk mellom 5200 og 6700 o/min, mens det maksimale dreiemomentet skal være 420 Nm, tilgjengelig mellom 1500 og 5200 o/min. Sprinten fra null til 100 km/t går på bare 5,5 sekunder, og toppfarten er som vanlig begrenset til 250 km/t.

Denne motoren debuterte i Audi TT RS i 2009, da med en toppeffekt på 340 hk. Akkurat hvorfor Audi har senket makseffekten i RS Q3 vet vi ikke, men det kan tenkes at det kommer sterkere versjoner senere. Og det kan trengs, for den skarpe konkurrenten Mercedes GLS 45 AMG får trolig rundt 360 hk å rutte med, altså samme motor som i A 45 AMG.

RS Q3 er den første RS-modellen fra Q-serien, noe Audi er nøye med å gjøre oppmerksom på. Denne RS-en skal bruke 0,88 liter bensin per mil i snitt, og det tilsvarer et CO2-utslipp på 206 gram per kilometer.

En sjutrinns automatkasse er standard i RS Q3, og det er dobbelclutchkassen S-tronic. Via en Haldex-kobling leverer den kraft til alle fire hjul. Sammenlignet med en vanlig Q3 er understellet senket med 25 mm, mens batteriet er flyttet bakover til bagasjerommet for bedre vektfordeling. 19-toms felger er standard, og bremsene har åtte stempler i hver kaliper foran. Selv om RS Q3 er forholdsvis kort, med en lengde på 441 cm, er den ikke særlig lett. Vekten er oppgitt til 1730 kg.

Denne bilen kommer etter alt å dømme i salg til høsten.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!