Audi er i gang med ulike tiltak for å spare utslipp, og i tillegg til hybriden E-Tron skal merket vise den gassdrevne A3 G-tron på bilutstillingen i Geneve.

Gassen kommer fra Audis eget gassanlegg i Werlte, som produserer CO2-nøytral gass ved hjelp av fornybar elektrisitet fra solkraft og vindkraft.

Med elektrolyse av vann fremstiller man oksygen og hydrogen, og reaksjonen mellom de to produserer en syntetisk metangass som Audi kaller e-gass. Den skal være kjemisk identisk med naturgass.

Skal vurderes

Audi skal lage 1500 A3 G-tron, som hver skal kjøre 15 000 km i året for å vurdere teknologien. I utslippsregnskapet er det tatt høyde for utslippet av CO2 som skyldes byggingen av gassanlegget, og i sum skal denne A3-en i gassdrift stå for et utslipp på 30 gram per kilometer.

Drivverket består av to gassbeholdere og en konvensjonell forbrenningsmotor. Bilen skal kunne gå på både Audis egen e-gass og vanlig naturgass, pluss bensin.

Høytrykk

Under bagasjerommet ligger det to tanker, som hver kan romme sju kg gass. Gassen er lagret under høyt trykk, opptil 200  bar. Audi hevder at G-tron skal klare seg med 0,35 liter per mil, og at man skal kunne komme hele 400 km avsted på bare gass.

Gasstankene er laget av et svært lett materiale, og ved gassbruk skal hver tank veie 27 kg mindre enn en vanlig bensintank.

For å kunne få samme ytelser på gass som på bensin skal en elektrisk trykkregulator øke effektiviteten på gassdrift. Dermed skal bilen forbrenne lavkomprimert gass på sakte fart, mens gassen flyter under høyere trykk når man vil ha mer fart i bilen.

110 hk

Bensinmotoren er basert på den vanlige 1,4 TFSI, og gir 110 hk og 200 Nm. Disse tallene skal være konstante, uansett drivstoff. toppfarten er 190 km/t og 0-100 km/t går på elleve sekunder. Rekkevidden på bare bensin er 90 mil.

Audi er langt fra den eneste produsenten som kommer med miljøbiler i Geneve. VW XL1, en oppgradert Nissan Leaf og en elektrisk Chevrolet Spark.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!