Først kom Clio med nytt ansikt. Og nå kommer Scénic. Renault vil at bilen ikke lengre skal fremstilles som en folkefrakter, men heller at den skal henvises til som en crossover - en stasjonsvogn med høyere bakkeklaring og mer staffasje i form av et barskere og mer terrengpreget design. Akkurat som Scénic RX4 for noen år siden med andre ord. Men det er en stor forskjell, for denne gangen kan vi se lagt etter firehjulsdrift.

Dette er ikke dette en bil som er ny fra innerst til ytterst. Det er nemlig ikke mer enn fire år siden Renault lanserte dagens Scénic, og modellen som nå vises er en oppgradering, med ny front og et endret design til glede for de som ligger bak den på E18.

Scénic XMOD blir altså en røffere utgave av bilen. Før vi har kjørt den savner vi allerede muligheten for firehjulsdrift, men Renault selv hevder at det elektroniske antispinnsystemet som kan tilpasses underlaget, Grip Xtend, skal være en god erstatning. Det gjenstår å se¿

Under panseret blir det tre ulike motoralternativer i XMOD, blant annet en helt ny firesylindret bensinmotor med 130 hestekrefter. Bagasjeromsvolumet øker også fra den forrige modellens 522 til 555 liter på denne nye utgaven. Sammenliknet med de andre bilene i klassen er det er utmerket tall.

Samtidig med at XMOD vises i Geneve, kommer også den oppgraderte Grand Scénic. Det er samme bil, men den er noe lengre.

Siden Renault lanserte Scénic i 1996 har man totalt solgt 4,3 millioner av denne modellen, men altså ikke så mange i Norge.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!