Bilsalget i Norge fortsetter å øke. I januar i år ble det registrert 11 639 nye biler. Det er 801 flere enn i januar i 2012, og 2753 flere enn gjennomsnittet for januar i de 10 foregående årene.

Samtidig ble det solgt 37 079 brukte biler, 3139 flere enn i januar 2012. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Interessant er det å se at salget av dieselbiler faller tilbake. I januar 2012 hadde 70 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. Det samme tallet for januar 2013 er 55,3 prosent.

Derimot har salget av elbiler og hybridbiler økt. I januar i år ble det registrert 337 personbiler med elmotor. Det er 80 flere, eller en økning på 31,1 prosent, mot for ett år siden. Markedsandelen for elbiler i Norge i dag er på 2,9 prosent.

Men den største økningen står hybridbilene for. I januar 2012 ble det solgt 309 hybrider, mens det i januar i år ble solgt 633 biler med hybriddrift. Det er en økning på formidable 95,4 prosent og gir hybridbilene en markedsandel på 5,4 prosent.

En økning har det også vært for biler med firehjulsdrift. I januar ble det registrert 4190 biler med firehjulsdrift. Det gir en andel på 36 prosent, mot 34,7 prosent i januar 2012.

Også det gjennomsnittlige utslippet av CO2 fra nye personbiler har gått tilbake. I januar var det gjennomsnittlige utslippet på 128 gram/kilometer, noe som er 7 gram mindre enn i januar for ett år siden - og det er en tilbakegang både for biler med bensinmotor og for biler med dieselmotor. Om vi isolert sett ser på biler med bensinmotor hadde de i januar et gjennomsnittlig utslipp av CO2 på 126 gram, noe som er en reduksjon på fem gram sammenliknet med januar 2012. For dieselbilene er utslippstallene høyere. De slipper i gjennomsnitt ut 136 gram, også det er en tilbakegang fra 2012 - da gjennomsnittet for nye dieselbiler i januar lå på 136 gram.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!