Bilsalget i Norge falt i mars. Totalt ble det registrert 10 735 nye biler i mars, noe som er en tilbakegang på 2316 biler sammenliknet med mars i 2012. Men det som kan se ut som dårlig nytt for bransjen er nok ikke så beksvart likevel. Påsken kom nemlig tidlig i år, og dermed ble det også fire færre registeringsdager i mars 2013 mot for ett år siden - og det forklarer det meste av fallet. For om vi ser på gjennomsnittet for de siste ti årene lå årets marstall 4,2 prosent høyere, i følge ferske registreringstall fra Opplysningsrådet for vegtrafikken (OFV).

Lavest utslipp fra bensinbiler

Det gjennomsnittlige utslippet av CO2 fra nye personbiler har gått tilbake. I mars var det gjennomsnittlige utslippet på 128 gram/kilometer, det er tre gram mindre enn i mars 2012. For biler med bensinmotor var de gjennomsnittlige utslippene 126 gram i mars, mens dieselbilene i gjennomsnitt slipper ut 136 gram CO2.

Totalt har utslippet av CO2 gått tilbake med 4 gram sammenliknet hittil i år. For biler med bensinmotor har utslippet av CO2 blitt redusert med seks gram, til 125 gram, i perioden - mens dieselbilene har uendret utslipp med 137 gram.

Trenden med fallende salg av dieselbiler holder seg fra de to første månedene. I mars hadde 54,7 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, mens andelen i 2012 var på 67,7 prosent.

Elbiler og hybrider øker

Derimot fortsetter salget av elbiler og hybridbiler å øke. I mars i år ble det registrert 343 personbiler med elmotor. Det er 21 flere, eller en økning på 6,5 prosent. Dermed har også markedsandelen for elbiler i Norge økt til 3,2 prosent.

Men den største økningen står hybridbilene for. I februar 2012 ble det solgt 665 hybrider. Det er 218 flere enn i mars 2012, og gir en økning i salget av hybridbiler på formidable 48,8 prosent.

En økning har det også vært for biler med firehjulsdrift. I mars ble det registrert 3709 biler med firehjulsdrift. Det gir en andel på 34,6 prosent, mot 28,1 prosent i februar 2012.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!